Blog

Wznowienie rozwoju DAB + w Polsce

- Updated March 3, 2020

Kraj opracowuje program mający na celu zwiększenie ekspansji DAB + w całym kraju

Obecnie w Polsce dostępnych jest dla słuchaczy ponad 25 usług audio DAB +, z których osiem jest dostępnych wyłącznie w radiu cyfrowym DAB +. To powiedziawszy, znaczna część krajobrazu radiowego w tym kraju pozostała niezmieniona i pomimo wielu stacji uruchomionych na DAB + w ostatnich latach, udział geograficzny DAB + w tym kraju jest taki sam, jak wtedy, gdy po raz pierwszy uruchomiono go na niespełna pięć lat temu.

Jednak, jak potwierdziła KRRiT (Narodowa Rada Radiofonii i Telewizji) na Zgromadzeniu Ogólnym WorldDAB 2019 na początku listopada, wszystko to wkrótce się zmieni, gdy Polska przygotowuje się do wznowienia rozwoju sieci DAB + w ciągu najbliższych kilku lat.

       

Polscy (krajowi i regionalni) nadawcy publiczni prowadzą obecnie jedyny multipleks w tym kraju, ale jak ujawniono podczas flagowego wydarzenia WorldDAB w Brukseli na początku tego miesiąca, nowy, trzyetapowy plan ekspansji rozpocznie się w październiku 2020 r., A zakończy w październiku 2022.

W ramach tego planu, który w przeważającej części będzie się koncentrował na autostradach i innych głównych drogach, zasięg ludności ma osiągnąć 68,2% do końca pierwszego, 77% do października 2021 r. I ponad 81% do końca trzeciego faza, w październiku 2022 r.

Przemawiając na Zgromadzeniu Ogólnym, Krystyna Kuhn, ekspert ds. Strategii KRRiT, poruszyła pięcioletnią strategię regulacyjną KRRiT na okres do 2022 r., Wskazując na rozwój DAB + i uruchomienie dwóch nowych multipleksów jako jednego z kluczowych priorytetów nadawania krajowego Rada Polski.

Radio cyfrowe DAB + po raz pierwszy uruchomiono w Polsce w 2013 r., Z dwoma nadajnikami uruchomionymi w Warszawie i Katowicach – dwóch najbardziej zaludnionych aglomeracjach w Polsce – i obejmującym ponad 17% populacji.

W październiku 2015 r. Polska sieć DAB + obejmowała 24 nadajniki w 17 lokalizacjach w całym kraju, pokrywając ponad połowę (55,5%) populacji Polski i jedną trzecią jej terytorium, i wydaje się, że polski przemysł radiowy jest gotowy zrobić kolejny krok w kierunku digitalizacja.

Ostatnie zmiany

W listopadzie przyznano także pierwsze koncesje na regularne transmisje w lokalnych multipleksach dla miast: Warszawa, Katowice, Poznań, Rzeszów, Częstochowa, Toruń i Tarnów.

I pomimo widocznego braku kampanii marketingowych DAB +, nowe międzynarodowe logo DAB + jest coraz częściej wykorzystywane przez kluczowych interesariuszy w Polsce, podczas gdy liczba odbiorników sprzedawanych w tym kraju stale rośnie – na rynku jest obecnie ponad 100 000 odbiorników DAB +, z wyłączeniem urządzenia sprzedawane przez Internet.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *